Disertační práce na FSV UK

Huněk, F. (2019). Problematika vizuálních obsahů na sociálních sítích. Analýza užití uživatelských filtrů v aplikaci Instagram. Praha, 2019. 123 s. Disertační práce (Ph.D.) Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut komunikačních studií a žurnalistiky. Školitel: Doc. Mgr. et MgA. Filip Láb, Ph.D.

Abstrakt:
Ve své disertační práci se zaměřuji zejména na fotografickou sociální síť Instagram. Je to právě fotografie, jež hraje klíčovou roli při utváření individuality a pocitu přináležitosti k určité sociální skupině. Prostřednictvím fotografie na jedné straně vnímáme svět a uchováváme si skrze ni individuální (Van Dijck, 2005), jakož i kolektivní paměť (Pink, 2011), na druhé straně nám fotografie slouží jako prostředek vlastního sebevyjádření (Tinkler, 2008). Dnešní doba je navíc výrazně roztříštěná, nespojitá a epizodická, což naopak vede lidské jedince k tomu, aby se před světem neustále legitimizovali jako jedinečné a autentické bytosti (Bauman, 2002). Narůstající potřeba fotografické komunikace pak přináší nutnost neustálé adaptace na tato mediální sdělení, což dále klade důraz na vizuální studia coby samostatnou oblast sociálních věd, úzce spojenou s oborem mediálních studií. Hlavní cíl této práce je představit analýzu reprezentativního vzorku digitálních fotografií sdílených přes Instagram, jakož i uživatelských filtrů užívaných jak při jejich produkci, tak při jejich konzumaci, a dále popsat některé komunikační strategie a produkční rutiny v nich obsažené. Při interpretaci těchto fotografií navazuji na čtyři vybrané výzkumné intelektuální tradice, jimiž jsou kulturální studia, sémiotika, teorie diskurzu a postmoderna.

Klíčová slova:
Instagram, digitální fotografie, nová média, vizuální komunikace, software studies

Rozsah práce:
278 195 znaků

Tagy:

Digital, Disertace, Media, Media studies, Online, Social media, Visual communication, Visual culture

Související příspěvky