Gamifikace podle mBank

O gamifikaci jsme jako o principu uvažovali v rámci digitálních projektů v uplynulém roce a roce před ním. Dokonce jsme gamifikaci zavedli v několika digitálních projektech ne úplně malých značek, ale výsledek skončil vždy rozpačitě. Sebelepší gamifikační princip se zdaleka nevyrovnal kvalitnímu, atraktivnímu a pravidelně updatovanému obsahu.

Nyní gamifikaci zavádí mBank přímo do rozhraní svého internetového bankovnictví a vypadá to, že to myslí vážně.

Obecně gamifikace „označuje užívání herních prvků v neherním prostředí. Využívá se pro ovlivňování chování cílové skupiny lidí k dosažení zamýšleného výsledku pomocí pozitivního ohodnocování specifické interakce. K technikám gamifikace patří zkušenostní body, skóre, žebříčky nejlepších nebo odměny ve virtuální měně.“1

 

Jde tak v principu o odměňování uživatelů (v našem případě) pohybujících se v online prostředí za činnosti, které již nyní vykonávají, a prostřednictvím těchto odměn je motivovat k novým činnostem, které běžně nevykonávají. Zvyšuje se tak, podle teorie, engagement, návratnost uživatelů a samozřejmě užívání nabízených produktů. Odměnami přitom nemusejí být reálné statky, ale mnohdy virtuální odměny typu zisk bodů či tzv. badgů, tedy odznaků za to, že uživatel či uživatelka splnili nějaký předepsaný krok – viz obrázek  výše.

Zajímavé je, že gamifikace z mého pohledu funguje jen tehdy, je-li navázána na konkrétní benefity od příslušného subjektu, který gamifikační strukturu zavedl. Tzn. u operátorů se nabízí odměňovat uživatele minutami zdarma či volnými SMSkami, u FMCG slevy na nákup apod. Snad nepřekvapí, že se ředitelé podniků často tváří, že lidé budou strašně rádi za to, když jednou za čas dostanou odznáček, ale hlavně aby nedostali nějakou reálnou výhodu na poskytovaných službách či dodávaném zboží. Jakou cestou se vydá mBank, ještě uvidíme, ale troufám si vyslovit pochybnost, že vedení firmy kývlo na to, že by byli nejzarytější hráči odměňováni vyšší úrokovou sazbou vázanou na jejich vklady nebo vracením peněz při nákupech kartou.

mBank se sice snaží působit svěže a moderně, ale pokud zůstane jen u virtuálních odznaků, je tah, zavedení gamifikace do internetového bankovnictví, předem odsouzen k nezdaru. Ale třeba mě překvapí…

—————————————
Odkazy:

1http://cs.wikipedia.org/wiki/Gamifikace

Tagy:

Digital, Gamifikace, Online

Související příspěvky