Začátkem roku se na nás jako tradičně odevšad valí odhady a predikce toho, jaké digitální trendy budeme moci v tomto roce pozorovat.
Stačí zadat vyhledávací dotaz na Google, a na klíčový řetězec ‚online marketing trends 2014‘1 nalezneme v první desítce nalezených odkazů TOP 7 2 a TOP 43 online marketingových trendů, TOP 74 a TOP 55 digitálních marketingových trendů, dokonce TOP 116 trendů internetového marketingu a samozřejmě nezbytně i nějaké ty up-to-date trendy v sociálních médiích.7
Ne všechny očekávané trendy však dojdou svého naplnění a zdaleka ne vše, co bude fungovat v USA či Velké Británii, budeme v následujícím roce pozorovat i v našich končinách. Na následujících řádcích se pokusme shrnout, které trendy jsou očekávatelné pro Českou republiku či Slovensko. Na co se tedy máme těšit a čeho se případně obávat?
1) Obrázky vítězí nad textem
V posledních letech pozorujeme postupné prosazování vizuálních obsahů, zejména obrázků, na úkor ostatního obsahu, textů či hyperlinků. V uspěchané době nemají lidé již čas číst dlouhé texty a dávají přednost názorným obrázkům, grafům či infografikám. To vede ke stále většímu prosazování obrazových obsahů na úkor ostatního obsahu. Prosazují se sociální sítě jako Instagram, Pinterest, Flickr, Twitter zavedl zobrazování obrázků přímo ve feedu,8 Google+ je dnes jednou velkou galerií, na Facebooku obrázky vzbuzují v průměru nejvyšší engagement9 z postovaných obsahů atd.
2) Vyšší výdaje do onlinu
V letošním roce se očekává mírné hospodářské oživení,10 které by s sebou mělo přinést i vyšší výdaje do marketingu firem a s nimi i vyšší výdaje z marketingového mixu do online a digitálních aktivit oproti tradičnějším marketingovým kanálům.
3) Customer advocacy na sociálních sítích
Význam sociálních sítí bude nadále růst a mnohé firmy na nich postaví své marketingové aktivity. Trendem, který očekáváme, nebo si jej možná už dlouho přejeme, je tzv. customer advocacy, kdy firmy budou přání zákazníků, jejich prosby a připomínky zohledňovat přímo při tvorbě nabízených produktů. Zpětná vazba zákazníků se snad už konečně stane standardem a ne jen nutnou přetvářkou ve stylu ‚my už taky máme social customer care‘. Jednou z nejvýraznějších společností v této oblasti v ČR je Brand Embassy,11 dalšími zajímavými nástroji customer advocacy od českých firem jsou např. Aqua Monitoring12 či Yeseter.13
4) Big data a jejich analýza
Ve virtuálním prostoru internetu leží obrovské množství dat, které se teprve učíme zpracovávat. Množství těchto dat, které se tradičně označují jako ‚big data‘ přitom neustále narůstá. Zároveň se však objevují nové analytické nástroje, i známé české firmy si na nich založily svůj úspěšný business model, které mají za cíl pomoci firmám se těchto datech zorientovat. V oblasti monitorovacích nástrojů prakticky nelze přehlédnout SocialBakers14 v čele s Janem Řežábem či Social Insider,15 jehož duchovním otcem je Josef Šlerka. Určitě též uslyšíme o českých analytických softwarech typu ZoomSphere,16 Keboola17 a dalších. Lze očekávat, že i firmy se budou snažit získat a hlavně relevantně rozpoznat a využít co nejvíce z nabízených dat, jakož i propojovat informace o zákaznících ze svých CRM, věrnostních portálů, sociálních sítí a dalších kanálů.
5) Nárůst mobilního marketingu
Rozšíření mobilních zařízení (smartphonů a tabletů) mezi běžnou populaci je celosvětově masové18 a dnes již nestačí mít pěknou webovou stránku s relevantním obsahem. Čím dál tím více zákazníků očekává, že tutéž informaci o konkrétní firmě, kterou jsem si zjistil na počítači, budu moci stejně tak zobrazit na mobilu či tabletu. Nebude tedy již stačit pouze optimalizovat webové stránky pro jednotlivé prohlížeče, ale bude třeba zajistit, aby se tentýž obsah dostal k uživatelům bez ohledu na aktuálně využívanou technologii na ose desktop – laptop – tablet – smartphone a stále více též smartTV.
Jak bylo uvedeno výše, nalezli bychom jistě mnoho dalších více či méně dominantních faktorů, jež budou ovlivňovat online marketing v nadcházejícím roce. Hovoří se např. o přesouvání veškerých firemních dat do cloudu, masivním nárůstu uživatelů Twitteru, dominanci Google+ apod. Vybrali jsme však jen takové, které dozajista ovlivní podobu internetové komunikace u nás. V každém případě se máme nač těšit.
Vítejte v roce 2014.
—————————————
Odkazy:
1] https://www.google.cz/#q=online+marketing+trends+2014
2] http://www.forbes.com/sites/jaysondemers/2013/09/17/the-top-7-online-marketing-trends-that-will-dominate-2014/
3] http://tech.co/4-online-marketing-trends-2014-2013-11
4] http://memeburn.com/2013/11/7-top-digital-marketing-trends-to-watch-in-2014/
5] http://www.clickz.com/clickz/column/2309955/top-5-digital-marketing-trends-of-2014
6] http://digitalbloggers.com/joeptsearle/11-top-internet-marketing-trends-for-2014/
7] http://socialmediatoday.com/stephen86/1946926/what-will-be-trending-social-marketing-2014
8] http://www.tyinternety.cz/2013/10/30/clanek/i-twitter-ma-obrazky-rad-pridal-je-do-hlavniho-feedu-tweetu/
9] http://www.socialbakers.com/blog/518-instagram-and-facebook-the-recipe-for-a-higher-engagement-rate
10] http://trhy.mesec.cz/clanky/ekonomicky-a-investicni-vyhled-pro-rok-2014-ve-znameni-oziveni/
11] www.brandembassy.com
12] http://www.aquadigital.cz
13] http://www.yeseter.com/
14] http://www.socialbakers.com
15] http://www.socialinsider.cz/
16] http://www.zoomsphere.com/
17] http://www.keboola.com/
18] http://www.go-gulf.com/blog/smartphone/
Tagy: