Zelená tsunami aneb příběh jedné facebookové události

Volby do Poslanecké sněmovny 2013 jsou za námi a mnozí si jistě oddychnou, že někteří z jejich přátel (vůbec se nechci jmenovat) je konečně přestanou na sociálních sítích spamovat předvolební agitkou a ještě drze prohlašovat, jak neuvěřitelně kreativní daná agitka je.

Vraťme se ale ještě krátce k letošnímu fenoménu předvolební kampaně na sociálních sítích, kterým bylo ozeleňování profilových fotografií na Facebooku (dále FB) jako vyjádření podpory pro Stranu zelených (dále SZ).1 Vložení malých odznáčků, tzv. badgů do profilovky jako šíření sdělení, že daný uživatel sympatizuje s nějakou aktivitou, není celkem nic nového. I v rámci voleb měly některé strany vlastní záložkové aplikace anebo jejich sympatizanti a sympatizantky používali některý z volně dostupných editorů.2 Naproti tomu obarvení celé fotografie je fenomén, který se v českém prostředí dosud neobjevil.

Badges mají jednu drobnou nevýhodu a sice tu, že vypadají dobře pouze na profilu, ale ne vždy jsou dost čitelné jako miniatury v newsfeedu. Zelená fotka je naproti tomu dobře rozpoznatelná i v newsfeedové miniatuře. Idea přitom byla taková, že čím více lidí mezi přáteli má zelenou fotogafii, tím více vzrůstá ochota lidí se rozhodnout pro vhození hlasu SZ. Každá ozeleněná fotka vysílala jasné znamení o politické preferenci dotyčného, a výrazný zásah přátel na FB, neboť zelená profilovka je připojena ke každému postu, komentáři či aktivitě, kterou dotyčný na FB vyvinul.


Cover foto sestavené ze zelených profilovek

Celý příběh začal vytvořením strategie ozeleňování ze strany tří kolegů, Rudolfa Belce, Dušana Straňáka a Marka Havrdy.3 Belec pak založil nejprve FB skupinu online podporovatelů SZ s názvem „Rusalky a vodníci mají rádi zelenou“, následně přejmenovanou na „Vidíme to zeleně“.4 Zde našli zájemci a zájemkyně jednoduchý návod, jak si fotku ozelenit. Ten zněl:

Ozeleňte si profilovou fotku. Například takto:
1. Nahrajte si své profilové foto do online editoru: http://pixlr.com/editor/.
2. Pomocí Filtru (volba na horní liště) Night Vision (čtvrtý odspodu) si profilovou fotku upravte („gain“ doporučujeme nastavit zcela vpravo, „noise“ naopak zcela vlevo).
3. Novou fotku si uložte do svého počítače.
4. Fotku si nahrajte do Facebooku a nastavte jí jako profilovou.

Výsledek byl zhruba takovýto:

Když se do skupiny přihlásilo kolem 1.000 lidí, bylo zjevné, že bude třeba sáhnout po nějakém operativnějším formátu než je FB skupina. Tím se stal FB event „Volím Stranu zelených a zelenám se“5 a začala mravenčí práce na oslovování lidí, zvaní přátel, odpovídání na dotazy, koordinaci reklamy a vysvětlování, jak si fotku ozelenit. Do kontaktování pozvaných se přitom aktivně zapojil i Ondřej Liška, čímž se povedla jistá forma přímého oslovování lidí na sociálních sítích a to přímo z profilu na profil, což by bez eventu bylo jen velmi obtížné. Troufáme si tvrdit, že přímé oslovování na sociálních sítích by mohlo být jednou z taktik, které budou hojně využívány na sociálních sítích v příštích parlamentních volbách.

Volební event není nic nového pod sluncem a úspěšně jej v minulých prezidentských volbách použil např. Vladimír Franz, ale kombinací výše uvedených faktorů se nám spolu s Českou pirátskou stranou6 podařilo vytvořit největší volební event letošních voleb,7 na který bylo pozváno téměř 100.000 lidí, z nichž bezmála 10.000 potvrdilo svou účast.

Nárůst počtu lidí, kteří si před volbami ozelenili svůj profil, zvláště v posledních dnech před volbami, raketově narůstal a v konečné fázi se jednalo o tisíce zazeleněných profilových fotografií. Pomyslným vrcholem této jednoduché, avšak účinné kampaně bylo, když si v den voleb ozelenil na podporu zelených profilovou fotku na své fanpagi se 111.000 fanoušky zpěvák Tomáš Klus, což se setkalo s veskrze pozitivním ohlasem a stovkami likes a sdílení.

Závěrem snad jen tolik, že volby nejsou soutěží krásy, ale bojem o hlasy voličů a 3,2%, která získala Strana zelených ve volbách, je samozřejmě pouze dílčím úspěchem. Na druhou stranu nelze říct, že by výše popsaná kampaň nefungovala. V Praze 7 na Letné dosáhla SZ 16%, na Praze 2 to bylo kolem 15%, v Říčanech přes 5% apod., ale uživatele v regionech se takto oslovit nepodařilo. Můžeme tedy jen dále spekulovat o tom, zda je Facebook vhodným nástrojem, aby v našich končinách rozhodl volby, jeho relevance, a nejen samotného FB, ale i dalších sociálních sítí, bude s jistotou dále stoupat.

———————————–

ODKAZY

1http://www.zeleni.cz/ nebo https://www.facebook.com/stranazelenych
2] Nejznámější je patrně http://www.picbadges.com/
3https://www.facebook.com/rudolf.belec / https://www.facebook.com/dusan.stranak.3 / https://www.facebook.com/marek.havrda.9
4https://www.facebook.com/groups/rusalkyavodnici/
5https://www.facebook.com/events/691193864241471/
6http://www.pirati.cz/ nebo https://www.facebook.com/ceska.piratska.strana
7] Nutno podotknout, že Piráti téhož úspěchu dosáhli s jen výrazně omezeným budgetem na reklamu., blíže viz: https://www.facebook.com/events/155102811359447/

Tagy:

Event, Facebook, Group, Profile, Profile picture

Související příspěvky